Bilreparation

För att kunna reparera din bil kommer vi först att undersöka vad som behöver repareras. Det här gör vi under en skadebesiktning. Besiktningen tar cirka 20 minuter och kostar ingenting.

Du kan  boka tid online eller göra en digital fotobesiktning med din mobil.

Det har ingen betydelse vilket försäkringsbolag du är kund hos eller vilket bilmärke din bil har – vi utför bilreparationer för alla bilar. Om din bil omfattas av vagnskadegarantin måste du dock åka till de av våra verkstäder som är auktoriserade för just ditt bilmärke.

Så här går bilreparationen till

1

Bedömning av skador

Först gör vi en skadebesiktning där vi bedömer skadans omfattning och kostnad för bilreparationen. Du kan boka en tid i förväg eller göra en fotobesiktning online.

Boka tid eller gör en digital fotobesiktning
Bedömningen tar ca 20 minuter

Spara tid. Skicka in bilder elektroniskt genom att ladda upp bilder på din bilskada.

Digital skadebesiktning

Vad gör vi vid skadebesiktningen?

  • Vi kontrollerar skadans omfattning
  • Vi beställer nödvändiga reservdelar
  • Vi gör en kostnadsbedömning av arbetet till ditt försäkringsbolag
  • Om du betalar bilreparationen själv, gör vi en kostnadsberäkning av arbetet till dig
  • Vi reserverar en tid för bilreparationen

Har du rapporterat skadan till ditt försäkringsbolag?

Asset 6

Vad bra. Vi behöver veta vilket försäkringsbolag som försäkrat din bil och kommer att förse dem med nödvändig information när skadebesiktningen är klar.

Asset 6

Inga problem. Vi rekommenderar att du gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

2

Bilreparation

Ta med bilen för reparation på den bokade tiden. Vi tar hand om resten och reparerar din bil så den blir lika säker som den var före olyckan.

Vad gör vi under bilreparationen?

  • Vi följer strikt tillverkarens anvisningar
  • Din bils garanti förblir oförändrad
  • Billackeringen utförs av våra egna billackerare
  • Här hittar du exempel på våra bilreparationspriser
3

Service - behövs något utöver bilreparationen?

Förutom att vi utför skadereparationer erbjuder vi även service på del av våra verkstäder. Läs mer.

4

SMS när bilreparationen är färdig

När du lämnar in din bil får du ett preliminärt färdigdatum. Vi ringer dig och skickar alltid ett SMS när bilen är klar.

5

Hur lyckades vi med bilreparationen?

Vi vill vara bra på det vi gör och all feedback är viktig för oss – både ris och ros. Du kan också skicka oss e-post: kundcenter@werksta.se.

Ja. Så här enkelt är det.

Vanliga frågor kring bilreparation

Vem kontaktar jag när jag behöver bilreparation?

Kontakta vårt kundcenter på 020-62 29 00. Du kan också visa upp skadorna på närmaste Werksta utan tidsbeställning, kontakta oss online eller skicka bilder på skadorna via vår digitala fotobesiktning.

Vad kostar en bilreparation?

För att vi ska kunna ge dig en kostnadsberäkning av större bilreparationer måste vi först utreda vad som behöver repareras. Det här gör vi under en skadebesiktning. Under inspektionen undersöker vi skadornas omfattning och behovet av eventuella reservdelar. Om du önskar bokar vi också tid för den faktiska bilreparationen.

Hur lång tid tar en bilreparation?

Det beror på skadans art och omfattning. När du besiktigat din bil får du en preliminär tidsuppskattning och när du lämnar in den får du ett mer specifikt besked.

Vad är vagnskadegaranti?

Vagnskadegaranti ingår när du köper en ny bil i Sverige – det är generalagenterna som erbjuder en garanti som gäller i tre år från bilens första registreringsdag. Generalagenten är den som representerar biltillverkaren i landet och har ensam försäljningsrätt av bilmärket.

Precis som i försäkringar finns det en självrisk i din garanti. Den kan skilja sig mellan olika bilmärken, så kolla med återförsäljaren av ditt bilmärke vad som gäller för just din bilmodell.

Vagnskadegarantin ersätter skador vid trafikolyckor, skadegörelse och andra yttre olyckshändelser (exempelvis ett träd eller gren som faller ned på ditt fordon). Du ska alltid få med ett garantibevis när du köper en ny bil där det framgår hur länge garantin gäller. Se garantibeviset som en värdehandling och förvara det på ett säkert ställe.

Vår kundtjänst hjälper dig gärna.